بازنشستگی پیش از موعد

همه چیز در مورد بازنشستگی پیش از موعد

بازنشستگی شامل تمامی کسانی می‌شود که در شرکت مشغول به‌ کار بودند و برای آنها بیمه رد می‌شود. البته کسانی که بیمه خویش‌فرما یا اختیاری دارند، مشمول بازنشستگی خواهند شد. سن بازنشستگی برای خانم‌ها 55 سال و برای آقایان 60 سال است.

بعضی افراد بنا به دلایل شخصی، آسیب یا سختی کار تصمیم به بازنشستگی زودتر از موعد می‌گیرند.

اگر دلیل بازنشستگی پیش از موعد سختی کار باشد، افراد بسته به شغل و میزان سختی یا زیان‌آوربودن آن که قانون مشخص می‌کند، برای بازنشستگی اقدام کنند. یکی از شروط اصلی این روش از بازنشستگی، داشتن حداقل 20 سال متوالی یا 25 سال متناوب سابقه کار است. در کنار حقوق بازنشستگی می‌توانید حقوق دیگری هم دریافت کنید، بنابراین برای خرید بیمه عمر اقدام کنید.

انواع بازنشستگی پیش از موعد برای خانم ها:

بازنشستگی با سابقه کمتر از 10 سال

اگر سابقه پرداخت بیمه کمتر از 10 سال باشد و خانم 55 سال سن داشته باشد با خرید تفاوت سابقه تا 10 سال، می‌تواند سابقه خود را به 10 سال رسانده و بازنشسته شود.

بازنشستگی 10 سال زودتر از موعد قانونی

در این حالت، بیمه شده خانم با سی سال سابقه، سنش از 55 به 45 کاهش میابد.

بازنشستگی با کمتر از 20 سال سابقه:

اگر خانمی، 10 الی 19 سال سابقه داشته باشد و 55 سال سن داشته باشد، می‌تواند برای بازنشستگی پیش از موعد درخواست دهد اما فقط مستمری 14 روز از ماه را میگیرد.

سال های متوالی و متناوب پرداخت حق بیمه:

اگر خانمی 20 الی 25 سال سابقه کار متوالی در مشاغل سخت داشته باشد، می‌تواند بازنشسته شود.

انواع بازنشستگی پیش از موعد آقایان:

بازنشستگی پیش از موعدبا 10 سال سابقه:

اگر آقایی کمتر از 10 سال سابقه دارد و 60 سال سن دارد، می‌تواند تفاوت 10 سال را بخرد و پیش از موعد بازنشسته شود.

بازنشستگی با سابقه کمتر از 20 سال:

اگر آقایی 10 الی 19 سال سابقه داشته باشد و 60 سال سن داشته باشد، حقوق مستمری این افراد طبق میزان سابقه آن‌ها پرداخت میشود.

بازنشستگی 10 سال پیش از موعد:

اگر آقایی سی سال سابقه کار داشته باشد سن بازنشستگی وی میتواند از 60 سال به 50 سال کاهش یابد.

سال های متوالی و متناوب پرداخت حق بیمه:

اگر 20 الی 25 سال حق بیمه پرداخت شده باشد بدون شرط سنی بازنشسته می‌شود.

تعداد روزهای مشمول پرداخت حقوق

در بازنشستگی پیش از موعد، افراد به ازای سال‌هایی که سابقه دارند حقوق می‌گیرند. مثلا اگر شخصی 17 سال سابقه کار دارد به ازای 17 روز در ماه حقوق میگیرد.

استثنات قانون بازنشستگی پیش از موعد

اگر جز کارکنان دولت باشید، با حداقل 25 سال سابقه بیمه، بدون داشتن شرط سن و پنج سال سنوات ارفاقی می‌تواند بازنشسته شوید.

قانون جدید بازنشستگی پیش ازموعد:

اگر متقاضی هر یک از موارد زیر را داشته باشد، شرط سنی دیگر برای او صدق نمیکند:

1- حداقل 30 سال سابقه پرداخت حق بیمه در مشاغل سخت داشته باشد.
2- حداقل 20 سال سابقه و پرداخت حق بیمه در مشاغل سخت داشته باشد.
3- حداقل 30 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.

قوانین و شرایط بازنشستگی پیش از موعد

طبق تبصره 1 قوانین و شرایط بازنشستگی زودتر از موعد، پس از اینکه افراد درخواست بازنشستگی خود را به کارفرما اعلام و آن را در اداره تامین اجتماعی ثبت کردند، اگر کارفرما به تخصص آن نیرو نیاز داشته باشد، باید درخواست خود را حداکثر ظرف مدت 5 روز به اداره تامین اجتماعی ارائه کند.

درخواست کارفرما در یک کمیته با حضور مدیرکل اداره کار و امور اجتماعی، مدیرکل سازمان تامین اجتماعی، نماینده قانونی کارگر یا نماینده شورای اسلامی محل کار بررسی خواهد شد. در این کمیته دلایل دو طرف یعنی کارفرما و کارگر ظرف مدت 10 روز بررسی می‌شود و رای نهایی را صادر خواهد کرد. اگر کارفرما دلایلی قانع‌کننده مبنی بر نیاز به تخصص کارگر ارائه کرده باشد، بازنشستگی کارگر به مدت 3 ماه به‌تعویق خواهد افتاد.

نکته مهم: در مورد بازنشستگی پیش از موعد این است که متقاضی باید حداقل 20 سال سابقه پرداخت بیمه به‌صورت متوالی داشته باشد. البته اگر خانم‌های بیشتر از 55 سال و آقایان بیشتر از 60 سال سابقه کمتر از 20 سال داشته باشند نیز می‌توانند برای بازنشستگی اقدام کنند. اگر متقاضی مایل باشد، می‌تواند برای ادامه واریز بیمه در صورت کم‌بودن سابقه اقدام کند.

طبق قانون بازنشستگی زودتر از موعد تامین اجتماعی کارفرما تنها در شرایطی اجازه درخواست بازنشستگی برای کارمند و کارگران را دارد که سن آقایان بیشتر از 65 سال و سن خانم‌ها بیشتر از 60 سال باشد.

میزان مستمری بازنشستگی تاثیر زیادی روی رفاه زندگی بازنشستگان دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله مبلغ بیمه مستمری چقدر است را در بلاگ آنیل مطالعه کنید.

برای خرید و فروش بیمه عمر و سرمایه گذاری با شماره زیر تماس بگیرید:

09122588623

همچنین برای سود آورتر کردن بیمه‌ نامه خود، در هر زمان می‌توانید از خدمات مشاوره بیمه آنیل یا مطالعه مقالات مرتبط با بیمه عمر و سرمایه گذاری در بلاگ کمک بگیرید.