بیمه ماشین

چطوری از بیمه ماشین در شرایط ضروری استفاده کنیم؟ 

ماشین ها دو مدل بیمه دارند: بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث که متناسب با هر شرایط، از هر یک ازاین بیمه‎‌‌ها میتوان استفاده کرد.
طبق قانون راهنمایی و رانندگی، بیمه‌ شخص ثالث اجباری است، اما بیمه‌گذار در صورت تمایل می‌تواند بیمه بدنه را خریداری کند. در شرایطی که حادثه‌ای رخ می‌دهد، هر کدام از این 2 بیمه‌ها به‌ نحوی می‌توانند خسارت‌های مالی و جانی را پوشش دهند. بنابراین شاید برای دریافت کامل‌ترین پوشش‌ها بهتر باشد هر 2 بیمه را خریداری کنید. اگر شرایط اضطراری پیش آید، فقط این بیمه‌ها می‌توانند خسارت‌ها را تا سقف بیمه‌نامه پوشش دهند

استفاده از بیمه بدنه در مواقع اضطراری

استفاده از بیمه بدنه وقتی در تصادف با یک ماشین دیگر مقصرید
بیمه‌ بدنه روشی برای جبران خسارت‌های واردشده به خودرو در حوادث رانندگی است. بیمه‌گذار با پرداخت مبلغی به‌عنوان حق‌بیمه می‌تواند از پوشش‌های اصلی و اضافی بیمه‌ بدنه خودرو بهره‌مند شود. این بیمه، خودرو را در برابر حوادث رانندگی و خطرات بیمه خواهد کرد و شرکت بیمه‌گر هم در صورت بروز حادثه، خسارت را به بیمه‌گذار پرداخت می‌کند. اما یکی از دلایلی که افراد از خرید بیمه‌ بدنه خودداری می‌کنند، تصور پوشش‌ ندادن هزینه‌ها در صورت مقصر بودن در حادثه است.

استفاده از بیمه بدنه در صورت مقصر بودن بیمه‌گذار
در صورتی‌که بیمه‌گذار در یک حادثه‌ رانندگی مقصر باشد، می‌تواند از بیمه‌ی بدنه‌ برای جبران خسارت‌های مالی واردشده به خودروی خود استفاده کند. اما باید بدانید اگر بیمه‌گذار در حادثه مقصر باشد، امکان جبران کردن صدمه‌های واردشده به اموال و دارایی‌ دیگران از طریق بیمه‌ بدنه وجود نخواهد داشت. بنابراین، بیمه بدنه تنها خسارت مالی راننده مقصر را پوشش خواهد داد.
اگر راننده در حادثه آسیب دیده باشد و خسارت‌های جانی واردشده از طریق بیمه‌ شخص ثالث جبران نشود، می‌توانید از بیمه‌ بدنه برای جبران باقی خسارت‌ها استفاده کنید.

استفاده از بیمه بدنه وقتی در تصادف با یک عابر پیاده مقصرید
در هر مسیری، تلاش شده است که محلی برای عبور عابر پیاده وجود داشته باشد که شامل پل‌هوایی، خط‌کشی عابر پیاده و زیرگذرها است. قوانین کاملی برای تصادف با عابر پیاده وجود دارد. وقتی در این‌گونه تصادفات راننده مقصر باشد، قوانین زیر اجرا خواهد شد.

1- اگر راننده در حالت عدم‌ هوشیاری یا مستی با عابر پیاده تصادف کند، مجرم شناخته می‌شود، حتی اگر عابر مقصر حادثه باشد.
2- اگر راننده‌ای با عابر پیاده تصادف کرد، نباید صحنه‌ حادثه را ترک کند.
3- رعایت نکردن قوانین در تصادف با عابر پیاده برای راننده‌ی مقصر 2 ماه تا 6 ماه حبس دارد.
در صورتی‌که با یک عابر پیاده تصادف کرده و راننده مقصر حادثه است، می‌تواند از بیمه‌ شخص ثالث برای جبران خسارت‌ها استفاده کند. مهم‌ترین شرط‌های دریافت خسارت در این شرایط، داشتن گواهینامه معتبر و بیمه‌نامه معتبر است.

استفاده از بیمه شخص ثالث در مواقع اضطراری

برخلاف بیمه‌ بدنه، بیمه‌ی شخص ثالث اجباری است، بنابراین دیگر نگران جبران نکردن خسارت‌ها در صورت مقصر بودن در حادثه رانندگی نخواهید بود.

تعداد دفعات استفاده از بیمه شخص ثالث

تعداد دفعات استفاده از بیمه شخص ثالث در شرایطی که در یک سال بیمه‌ای بیشتر از یک بار دچار حادثه‌ای منجر به خسارت جانی و مالی می‌شوید، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. طبق شرایط استفاده از بیمه ماشین در تصادف، اینکه چگونه از بیمه خود در مواقع اضطراری استفاده کنیم مطرح می‌شود.

لازم است ب-دانید که طبق قانون بیمه، تعداد دفعاتی که یک بیمه‌گذار می‌تواند از بیمه‌ شخص ثالث و بیمه‌ بدنه‌ خودروی خود در طول یک‌سال استفاده کند، 4 بار است. در صورتی‌که بیمه‌گذار 4 بار از بیمه‌نامه خود برای دریافت خسارت استفاده کرده باشد، بیمه‌نامه منقضی شده و باید بیمه‌ جدید خریداری کند.

شرایط استفاده از بیمه شخص ثالث برای راننده هم توسط بیمه‌ مرکزی تعیین شده است. طبق قانون، خسارت راننده‌ مقصر از محل بیمه‌ حوادث سرنشین جبران خواهد شد. البته خسارت واردشده نباید جزء استثنائات بیمه‌ای باشد. از طرفی راننده‌ مقصر باید گواهینامه معتبر داشته و دچار حادثه‌ فوت یا نقص‌عضو کلی یا جزئی شده باشد.

استفاده همزمان از بیمه شخص ثالث و بدنه

اگر در تصادفی زنجیره‌ای که معمولا در آن بیشتر از چند خودرو آسیب دیده و میزان خسارت‌های وارده قطعا بیشتر از سقف تعهدات بیمه‌ شخص ثالث راننده مقصر است، برای جبران خسارت‌های باقی‌مانده می‌توان از بیمه‌ بدنه ماشین‌های آسیب‌دیده استفاده کرد. در چنین شرایطی استفاده همزمان از بیمه شخص ثالث و بدنه مطرح می‌شود. تصادف‌های زنجیره‌ای یکی از آن شرایط خاص و اضطراری است که افراد می‌خواهند بدانند چگونه از بیمه خود در مواقع اضطراری استفاده کنیم؟

اگر خودروهای آسیب‌دیده دارای بیمه‌ بدنه معتبر باشد، می‌تواند باقی‌مانده‌ خسارت را از شرکت بیمه‌گر خود دریافت کند. راننده‌ی مقصر در حادثه باید این هزینه‌ها را به‌صورت قسطی به شرکت بیمه‌گر پرداخت کند، چون خودروهای دیگر از بیمه‌ بدنه خود به‌عنوان پوشش ریکاوری استفاده می‌کنند، در این شرایط تخفیف‌های بیمه‌ بدنه آنها از بین نخواهد رفت.

برای خرید و مشاوره آنلاین بیمه بدنه با شماره زیر تماس بگیرید:

09122588623

همچنین برای سود آورتر کردن بیمه‌ نامه خود، در هر زمان می‌توانید از خدمات مشاوره بیمه آنیل یا مطالعه مقالات مرتبط با بیمه بدنه در بلاگ کمک بگیرید.